Tuesday, May 18, 2010

SELCAT PASAL PASIR JUN NANTI

Berani kerana benar....takut kerana salahkan.....berani buat sendiri tanggung....yang salah mesti dihukum....yang benar tetap benar....

Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (SELCAT) akan mengadakan pendengaran awam terhadap tuduhan penyelewengan dalam anak syarikat kerajaan Selangor, Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB), yang mengendalikan perlombongan pasir di negeri itu.

Keputusan itu dibuat dalam mesyuarat Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (SELCAT) Isnin lalu.



Menurut kenyataan pejabat Speaker Selangor, Teng Chang Khim, pendengaran awam itu akan diadakan di Bilikan Gerakan, Tingkat 2, Bangunan Annex, Dewan Negeri Selangor pada 2, 3 dan 4 Jun depan, dari jam 10 pagi hingga 1 tengahari. 

'Semua pihak yang terlibat secara langsung akan disaman hadir untuk memberi keterangan kepada SELCAT.

'SELCAT berharap semua pihak memberi kerjasama sepenuh dalam pendengaran awam tersebut dengan membentangkan dokumen-dokumen berkaitan untuk melicinkan lagi siasatan melalui pendengaran awam tersebut," kata kenyataan tersebut.

Mesyuarat SELCAT semalam dihadiri oleh semua ahli jawatankuasa SELCAT yang dipengerusikan oleh Chang Khim yang juga pengerusi SELCAT.

Ahli Jawatankuasa SELCAT yang lain ialah Hanizah Talha, Azmin Ali, Saari Sungip, Edward Lee - semuanya dari Pakatan Rakyat - dan dua wakil rakyat dari BN - Ismail Sani dan Sulaiman Abdul Razak.

Pada 12 Mei lalu, Manikavasagam membuat laporan polis yang mengandungi tiga pegawai kanan KSSB yang didakwa terbabit dalam operasi pelombongan pasir secara haram.

Dalam laporan polisnya, ahli parlimen Kapar itu mendakwa, antara lain mereka bertanggungjawab terhadap kerugian RM10 juta kerana salahurus dan mendakwa mereka mengeluarkan permit kepada pengusaha lombong pasir haram.

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran