Wednesday, May 19, 2010

BUNG MOKHTAR KENA PENJARA 1 BULAN

Aduh....bung gi mana ini....bulan madunya kok dipenjara....Itulah lain kali nak kahwin jangan sembunyi-sembunyi....jangan jadi law maker law breaker....ini namanya....pandai cakap aje....sekarang sudah kena batang hidung sendiri...apa nak kata...nampaknya kalau rayuannya ditolak nanti...ada can satu lagi PRK...yahoo.....

Ahli parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar hari ini dihukum penjara sebulan oleh Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur atas kesalahan berpoligami tanpa kebenaran dan bersubahat atas kesalahan tersebut.
Beliau juga didenda RM1,000 bagi satu lagi tuduhan.
Bung Moktar berhadapan dengan satu lagi hukuman penjara enam bulan sekiranya gagal menjelaskan denda tersebut hari ini.
Isteri keduanya, pelakon Zizie Izette Abd Samad pula didenda RM1,000 bagi setiap dua kesalahan.

Zizie juga menghadapi hukuman penjara enam bulan sekiranya gagal menjelaskan denda tersebut hari ini.

Hukuman dijatuhkan oleh hakim syarie Wan Mahyuddin Wan Muhammad.


Mahkamah sebelum ini mendengar pengakuan salah daripada semua tertuduh.
Semalam, mahkamah mendengar hujahan daripada peguam kepada dua tertuduh utama Bung Moktar dan Zizie.
Rayuan bagi lima lagi tertuduh yang merupakan jurunikah dan saksi bagi kes poligami tanpa kebenaran mahkamah itu juga dikemukakan bersama oleh peguam syarie Amli Embong.

Dalam rayuannya terhadap tuduhan yang dihadapi Bung Moktar dan Zizie, Amli berkata mahkamah perlu mengambil kira pengakuan bersalah oleh tertuduh apabila pertuduhan dibacakan kepada mereka.
Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang hadir hari ini turut membuat kecoh apabila mereka tidak dibenarkan masuk sehingga ahli keluarga tertuduh dan wartawan masuk dahulu ke kamar mahkamah berikutan tempat duduk yang terhad. 

Pada perbicaraan semalam NGO yang diterajui oleh kumpulan bertindak untuk kesetaraan gender (JAG) mendesak supaya Bung Moktar mengosongkan kerusi parlimennya kerana melanggar undang-undang ekoran berpoligami tanpa kebenaran.

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran