Tuesday, May 11, 2010

MUMMY ROCK CAKAP PASAL MAMAK

Chek ni mamak jugak ka mummy.....che det tu mamak jugak ka mummy.....hari ini che det cakap malaysia bukan negara kuku besi....betui tu...tapi la ni la...time dia dulu lagu mana....ramai orang kena pecat kena jel ,kontrol sana kontrol sini sampai hakim pun kena tendang keluaq....itu bukan kuku besi ka...kuku kambing kot....anyway thanks la kat mummy sebab cerita pasai mamak-mamak ni....la ni orang dah tak kenai sangat mana mamak,keling,india muslim,mapley and DKK...apa itu DKK?..oooo darah keturunan keling...baru chek tau....


Mamak, Keling, India Muslim, Mapley dan DKK(Darah Keturunan Keling) tidak seharus dipandang sinis peranan mereka dalam negara ini. Mereka terkenal dengan kuat menderma, kedekut dan berkroni. Kroni-kroni mereka terbahagi di antaranya Kutty, Merican, Maidin, Pitchay, Naina, Sikandar, Rauter, Oli dsbnya memang merupakan saudagar yang kaya-raya.

Kalau terdapat kedai mamak dalam mana-mana kampung yang pasti mereka rajin menderma, seperti menderma pisang setiap pagi Jumaat di mesjid-mesjid yang berdekatan. Mereka juga merupakan pengerup wang dan agen surat khabar atau petty traders yang sangat berpengaruh di rantau ini khasnya Singapura, Thailand dan Malaysia.

Kalau menjadi agen surat khabar mereka mampu bertahan lama sehingga ke anak cucu. Dalam sektor pengedaran akhbar merekalah yang memonopoli pengedaran akhbar-akhbar utama dalam negara ini. Andaikata mamak-mamak ini mogok tidak mustahil syarikat-syarikat penerbitan akhbar dan majalah juga akan terjejas.

Apabila ditinjau “margin” keuntungan hasil jualan surat-surat khabar tersebut bukannya banyak sangat tetapi kerana “overhead” mereka yang rendah membuatkan mereka mampu bertahan. Sebagai contoh mereka hanya memakai kain puteh dan baju pagoda, manakala sewa kedai cukup rendah hanya di kaki-kaki lima deretan kedai sahaja.

Sikap sebegini jarang terdapat kepada “petty traders” Melayu, kerana Melayu lebih cenderung ingin cepat kaya dengan mengaut margin keuntungan yang tinggi bukan sahaja keuntungan perniagaan dihabiskan tetapi hangus dengan modal-modalnya sekali.

Beralih kepada pembangunan negara dan peredaran zaman, standard mamak juga telah berubah dan meningkat. Ada di kalangan mereka telah dilantik menjadi Menteri Kewangan, Menteri Penerangan dan CEO-CEO GLC. Walaupun terdapat sesetengah menteri mamak yang cakap dan pelat bertutur masih kemamamakan tetapi dalam diam mereka bijak mencaturi kroni mereka.

MR tidak tahu bagaimana Ahli Parlimen Bayan Lepas Mamak Zahrain Hashim mendapat ilham ada kumpulan “Little Nor Mohammed” yang melindungi Nor Mohammed apabila berbangkit kes kerugian Pos Malaysia. Kenyataan-kenyataan yang tidak berfakta ini harus dihindarkan.

Mamak Reezal Merican pula bersandiwara menyoal balas bagaimana Pos Malaysia boleh rugi RM546 juta. Apakah beliau tidak tahu bahawa Pos Malaysia dahulu di bawah mamak Nor Mohammed Yackop. Perlu diingat rakan beliau dahulu yang merupakan Setiausaha Politik mamak Nor Mohammed Yackob masih lagi dalam siasatan SPRM kerana menggendong wang jutaan ringgit entah milik siapa.

Yang lebih menarik mamak Senator Musa Sheikh Fadzil di dalam Dewan Negara pula mempertikaikan CEO yang memegang banyak jawatan seperti tokoh korporat, Datuk Mohd. Bakke Salleh didapati memegang dua jawatan penting sekali gus iaitu sebagai Pengerusi Bank Islam dan CEO sebuah anak syarikat Felda.

Perlu disiasat keturunan Mohd Bakke Salleh samaada mamak juga atau Arab atau Pakistan kerana dari segi ejaan nama beliau agak unik dan kemamakkan.

Apapun mamak juga bijak di dalam putar belit politik dan menjerut wang secara terhormat kerana keturunanan mereka adalah dari di antara tamaddun yang tertua di dunia.

1 comment:

  1. jangan salahkan seluruh kaum tersebut disebabkan tindakan sesetengah individu, renung dulu sebelum posting

    ReplyDelete

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran