Friday, September 11, 2009

Sang Kelembai Saran Penjarakan Tun Abdullah
sept 11 07

Terkejut beruk tokeyai baca kenyataan sang kelembai diblog muslioli supaya Tun Abdullah ditangkap dan dipenjarakan sebagai satu inisiatif supaya kerajaan najib sekarang dapat menarik hati rakyat semula dan BN menang piliharaya dia cakap pulak tu dengan dua pegawai besar polis berpangkat datuk...ko biar betul sang kelembai kalau nak compare Tun Abdullah dengan Najib...Najib nih yang patut dipenjarakan dulu banyak kes nama dia terpalit kes Altantuya,komisen kapal selam tu tak settle lagi...kalau betul Najib ni handal apapasal semua PRK kalah... kau ada otak tak Sang kelembai...tokeyai malas nak cakap banyak silalah baca kenyataan dia kat bawah nih...

TANGKAP DAN MASUK JEL! BARU BN MENANG. TAPI SIAPA?




Tun Abdullah Badawi. Bekas Perdana Menteri yang mencetuskan gerakan reformasi rakyat yang hampir menjatuhkan kerajaan pimpinann beliau.

Ada dua peristiwa yg mengilham saya menulis artikel ini. Malam tadi selepas Majlis berbuka puasa di Prince Hotel bersama Pengerusi SPNB Dato Azian Othman saya terus ke majlis sama di rumah Datuk Seri Lajim Okin, di jalan Conlay. Rumahnya tak jauh dari Prince Hotel.

Jam 11 malam saya balik ke Seri Pacific Hotel. Terjumpa dengan Zaharin Yasin atau Sang Kelembai yang sedang asyik bersembang dengan dua pegawai kanan polis di coffee house. Seperti biasa Sang Kelembai mengeluarkan idea politik yang orang lain tidak pernah terfikir. Yang kadang-kadang tidak masuk akal.

Malam ini dia bercakap soal apa BN boleh tawarkan atau “offer” kepada rakyat. Jika kerajaan tawarkan kerajaan bersih, apa buktinya?. Kenapa kita tidak mengambil ikitbar dari Korea. Tangkap bekas pemimpin. Tuduh dan jel bekas Perdana Menteri. Ini yang rakyat mahu lihat.

“So kita tangkap Tun Abdullah Badawi?” tiba-tiba pegawai kanan polis yang berpangkat Datuk itu bertanya. “Ya. SPRM tangap Dollah kerana dia banyak melakukan kesalahan. Dia buat damaged dan total lost yang syarikat insuran pun pening nak kira” Tegas jawapan Zaharin.

Tangkap Abdullah Badawi? Terkejut beruk saya dengar ayat Sang Kelembai. Kalau tangkap Abdullah Badawi, Tun Mahathir pun boleh tangkap dan di dakwa SPRM. Serius ni. Zaharin bercakap dengan dua pegawai kanan Polis bukan dengan pemimpin cawangan atau bahagian UMNO. Bolehkah rakyat Malaysia terima seperti rakyat Korea Selatan atau Jepun? Saya rasa tidak. Maka itu saya tidak ambil berat sangat pandangan Zaharin.

Pagi ini saya keluar dari Seri Pacific kira-kira jam 8.30 pagi. Bercadang ke Kompleks Kraftangan membeli batik untuk isteri dan anak-anak. “orang Cina sekarang undi PAS dan Anwar for the future” Pemandu teksi berbangsa Cina itu mulakan perbualan.

“Anwar for future?” biar betul pemandu teksi ini. “Kenapa Anwar for future?” saya minta penjelasan.
“U sokong siapa?” dia tanya saya semula.
“Saya sokong Anwar. Saya orang PKR”. Saya jawab ringkas. Memancing cerita seterusnya.

“Kalau Anwar jadi PM bagus. Rakyat mahu tenguk semua pemimpin rasuah, makan duit, hisap tulang rakyat masuk jel. Tangkap Mahathir, Ling Liong Sik, Chan Kong Choy, Ong Tee Keat, Tun Daim, Sammy Vellu, pasal itu tol tiap-tiap tahun naik. Itu rakyat mahu tenguk.” Kata pemandu teksi dengan dengan penuh semangat.

“Sekarang BN tangkap orang. Pergi court. Tapi lepas tu bebas juga. Siapa percaya? Sekarang SPRM tangkap orang Cina, orang Cina mati. Tangkap orang India, kena pukul. Tapi tidak tangkap pemimpin UMNO, MCA dan MIC? Kenapa Khir Toyo tidak tangkap. Ong Tee Keat? Kalau tangkap, kena lepas. Apa ini? ”

Saya terdiam dengan ayat pemandu teksi itu. “Tapi sekarang kalau BN tangkap orang dan betul-betul masuk jel, BN masih boleh menang. Orang Cina mesti undi punya” sambung pemandu teksi itu.

Dengan ayat pemandu teksi tersebut, saya teringat kata-kata Sang Kelembai. “SPRM tangkap Tun Abdullah Badawi”.

Selepas membayar RM12.00, walaupun meter teksi RM7 masih terngiang-ngiang ayat pemandu teksi itu “Tangkap dan masuk jel, baru BN boleh menang”.

Siapa yang nak ditangkap? Janganlah Tun Abdullah Badawi. Barangkali Khir Toyo, KJ, atau……?fikir-fikirkanlah........-muslioli

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran