Friday, September 25, 2009

Najibnomi'c ke Ajinomoto ke Harvard
sept 25 09

Antara percaya dengan tidak aje bila baca Harvard business school boston nak buat kajian pasal terlampau terernya najib nih dalam bidang ekonomi dan betapa beraninya dia dalam menangani krisis kewangan....tokeyai ni mengigau keagaknya atau orang-orang harvard nih termasuklah dia punya alumni kat sini dah tak betul kepala otak dia orang nih...tapi memanglah betul najib nih terer bab cari duit nih dalam bab ekonomisyen dia memang handal tokeyai tak nafikan semua orang setuju bab ekonomisyen ni dia memang pakar...tak percaya tanya Altantuya....
Takkan free aje kot ini sudah masuk bab lobi melobi kan najib ada pakar pelobi imej dari israel dan amerika korang agak-agaklah berapa duit yang terlebur kat sini....mana ada percuma beb..mau terkenal mesti bayar punya.... Ini semua Mahathir punya kepalalah mana ada najib yang buat tu semua itu semua zaman mahathir punya rancangan ekonomi....Mahathir ni nak perlekehkan Anwar dan dia nak buat comeback melalui najib yang menjadi puppetnya....



KUALA LUMPUR: Harvard Business School di Boston akan melaksanakan satu kajian kes dengan tumpuan kepada inisiatif berani Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam menangani krisis kewangan.

Kajian kes berkenaan, yang akan digunakan sebagai subjek dalam kurikulum teras modul makroekonomi, akan memberi pendedahan mengenai bagaimana krisis itu merebak di peringkat antarabangsa.

Ia juga akan membincangkan mengenai bagaimana sebuah negara yang mempunyai asas yang kukuh dan peraturan yang baik boleh bertahan dengan krisis antarabangsa.

Malaysia berjaya mengukuhkan institusi kewangan, insurans dan perbankan berikutan krisis mata wang 1998, demikian menurut Kelab Alumni Harvard Business School Malaysia dalam satu kenyataan hari ini.

Selain pembaharuan berani Najib, kajian Harvard itu juga akan memberi tumpuan kepada pelbagai pendekatan liberalisasi ekonomi, langkah yang diambil bagi menyediakan negara untuk Perjanjian Perdagangan Bebas Asean (AFTA) dan rundingan Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO), kata presiden Alumni Tan Sri G. Gnanalingam.

"Harvard juga akan menumpukan kepada bagaimana negara meletakkan dirinya dalam perjanjian perdagangan bebas dengan negaranegara lain dan bagaimana zon ekonominya bersedia untuk tarikan pelaburan langsung asing.

"Kami di alumni berbangga dapat terlibat dengan usaha sedemikian memandangkan kajian itu akan menjadi sebahagian daripada program sukatan pelajaran dan mengajar beriburibu penuntut antarabangsa.

"Tambahan pula, penuntut di Harvard akan mengetahui mengenai apa yang kerajaan dan Bank Negara Malaysia telah lakukan sejak krisis 1998 untuk mengawal dan menstabilkan ekonomi," kata Gnanalingam.

Kajian kes sebelumnya mengenai Malaysia diterbitkan pada April 2002 dengan tajuk "Malaysia Modal dan Kawalan" yang ditulis oleh Rawi Abdelai dan Laura Alfaro, yang merupakan satu daripada kajian kes Harvard paling berjaya.

Ia menganalisis ekonomi politik kawalan modal di Malaysia semasa krisis kewangan Asia 1997/98. Ia diajar di setiap kelas sejak tujuh tahun lepas bukan sahaja kepada penuntut Harvard Business School yang mengambil ijazah sarjana dalam pentadbiran perniagaan tetapi juga pengurus kanan yang mengikuti program eksekutif. Penuntut memuji kajian kes berkenaan yang menjelaskan pandangan pemimpin-pemimpin Malaysia, demikian menurut kenyataan itu lagi. BERNAMA

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran