Monday, June 22, 2009

Nik Aziz surrender?

Mahu kerajaan perpaduan ikut saluran

KOTA BHARU: Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang sebelum ini ‘berkeras’ menentang penubuhan kerajaan perpaduan, semalam menyatakan persetujuannya terhadap cadangan itu, tetapi mahu ia dibuat mengikut saluran yang betul.

Mursyidul Am Pas itu berkata, semua usaha ke arah cadangan pembentukan kerajaan perpaduan terbabit mesti dibawa dalam perbincangan parti pada peringkat Pusat terlebih dulu sebelum dibahaskan pada peringkat negeri.

“Kalau nak (bentuk kerajaan perpaduan), bawa dulu kepada Pas Pusat kemudian bahas pada peringkat negeri dan bawa kepada Pakatan (Rakyat).


“Saya setuju tapi kena ikut saluran ini, tak boleh kita ketepikan keputusan mesyuarat dengan pandai-pandai seorang saja,” katanya selepas mengadakan pertemuan dengan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, di sini, semalam.

Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan sebelum ini tegas menolak cadangan pembentukan kerajaan perpaduan yang dilontarkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang serta lantang mempertikaikan pihak yang menyokong itu.


Nik Abdul Aziz juga turut menafikan beliau bersikap degil kerana menolak cadangan rundingan penubuhan kerajaan perpaduan selama ini, sebaliknya mendakwa keputusannya itu sebagai istiqamah dan beliau tegas memperjuangkan perkara yang benar.

“Ada yang kata saya degil kerana tidak mahu menerima kerajaan perpaduan. Hari ini saya nak jawab bahawa saya bukan berdegil tetapi beristiqamah.

“Degil ertinya kita mempertahan barang (perkara) salah bermati-matian. Tahu perkara itu salah kita pertahan juga, itu degil namanya, tetapi bila kita pertahan benda yang hak atau betul, itu namanya istiqamah dan sikap itu dipuji Allah dalam al-Quran,” katanya.

Bagaimanapun, Mursyidul Am Pas itu menegaskan beliau tidak mahu terbabit dalam sebarang pertemuan atau rundingan dengan Umno berhubung isu cadangan pembentukan kerajaan perpaduan, sebaliknya menyerahkan tugas itu kepada orang lain.

“Saya tidak mahu terbabit dengan Umno, biar dia (Umno) bercakap (berbincang) dengan orang lain, saya hendak jaga peraturan dalam parti saya. Jangan sampai Pas berpecah sesama sendiri, begitu juga hubungan dengan Pakatan, kerana akhirnya Umno akan bertepuk seronok,” katanya.

Beliau mendakwa serik untuk membentuk sebarang hubungan dengan Umno berdasarkan tindakan pemimpin parti itu yang kononnya secara terang menceroboh persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

“Adakah perkara itu boleh dilupakan? Kalau berbuat demikian (dilupakan dengan mudah), tak perlu ada sejarah. Kalau orang bersalah, saya boleh maafkan tetapi biarlah mereka mengaku dulu kesalahan itu tetapi selama ini, Umno tidak pernah mengaku salah,” katanya.

Beliau turut mengesahkan akan bertemu dengan Nasharuddin hari ini bagi membincangkan isu berkaitan cadangan penubuhan kerajaan perpaduan.

Tokeyai

Sedangkan pasir lagi berubah inikan pulak manusia tokeyai tak nak ulas panjang-panjang sebab kepalo den dah poning......kita tunggu dan lihat ajelah nanti kesudahannya.......apa ilmu agaknya sampai TGNA boleh lembut macam ni.... politik memang macam tu hari ini kawan besok lawan besok lawan lusa kawan hai...politik-politik...


Polis kepung tapak majlis makan DAP di Klang

Polis mengepung tapak majlis makan malam anjuran DAP dan merampas peralatan pembesar suara di Klang.

Puluhan anggota polis ditempatkan di luar pejabat ahli Parlimen DAP Klang, Charles Santiago di Bayu Tinggi, dimana sebuah jamuan makan malam dianjurkan bagi mengutip dana untuk parti berkenaan. Lebih 3,000 dijadulkan hadir.

Turut kelihatan ialah trak Unit Simpanan Persekutuan (FRU), termasuk trak meriam air.

Menurut blog Charles Santiago, polis Selangor telah membatalkan permit yang sebelumkan diluluskan oleh ibu pejabat polis Klang.

"Pada jam 4.45 petang, tujuh trak FRU dan dua trak meriam air kelihatan di kawasan tersebut dan polis menutup jalan masuk ke kawasan majlis makan malam DAP itu akan diadakan," kata beliau.

Menurut Charles pihak polis telah merampas peralatan pembesar suara pada jam 6.20 petang tadi. Exco kerajaan Selangor, Ronnie Liu juga hadir dan cuba berunding dengan pihak polis.

Sementara itu, pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang menulis dalam twitter, yang menyifatkan kawasan sebagai "zon perang".

"Bayu Tinggi Klang jadi zon perang, trak FRU dan meriam air. Polis bersenjata M16. Kawasan ditutup.

"Serangan pengganas? Tidak. Cuma kerana majlis makan malam DAP," tulisnya.

Tokeyai

Apa boleh buat Mr.Lim itu hishamudin nampak aje lembut tapi dia punya urat dawai tulang besi ma..ada black belt lagi banyak kuat ooo...

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran