Wednesday, June 3, 2009

Erdogan beri kelebihan kepada Pas: Nik Aziz

KOTA BHARU – Kemunculan puak Erdogan dalam Pas dianggap satu kelebihan kerana mereka dikatakan mampu melumpuhkan gerakan sesat yang dipimpin oleh Melayu Muslim yang menolak Islam dan memperjuangkan dasar kebangsaan.

:Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abul Aziz Nik Mat berkata, sekiranya benar dakwaan wujudnya puak Erdogan di dalam Pas, ia adalah satu perkembangan yang baik kerana golongan ini mampu melemahkan pihak lawan.

“Saya sebenarnya tidak faham kenapa digunakan nama Erdogan. Erdogan ini nama bagi Perdana Menteri Turki dan dia telah memalukan Perdana Menteri Israel. Jadi kalau ada puak Erdogan di dalam Pas ini saya berasa gembira, kerana mereka boleh memalukan golongan sekular,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Pecah Tanah Bazar Tok Guru dan Madinatur Raudhah, dekat sini semalam.

Mengulas dakwaan yang kononnya puak Erdogan di dalam Pas hanya mengejar kuasa dan harta, Nik Aziz bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu.

“Itu dia punya fasal saya tidak mahu ganggu. Tapi apa yang saya tahu Erdogan nama seorang Perdana Menteri Turki yang telah memalukan perdana menteri Israel dalam satu majlis umum. Saya harap Erdogan yang ada di dalam Pas kalau-kalau ada yang boleh melumpuhkan golongan sesat yang dipimpin oleh golongan sekular,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr Haron Din yang melahirkan kebimbangan terhadap tahap ‘walaq’ (ketaatan) ahli Pas yang dilihat semakin berkurangan kerana ada segelintir daripada mereka lebih menumpukan kepada pemimpin: lain dalam memperjuangkan agendanya.

Sementara itu ketika diminta mengulas kenyataan Ketua Pemuda UMNO negeri, Anuar Safian yang membidas kerajaan negeri berhubung dakwaan yang kononnya menggunakan khutbah Jumaat untuk berkempen menjelang pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai, Menteri Besar Kelantan itu berkata, isu itu tidak seharusnya dibangkitkan.

“Ayat-ayat al-Quran itu ada ayat yang berbentuk politik. Allah minta keadilan. Jadi itu politik. Yang UMNO tak mahu itu, sebab dia menolak Islam,” katanya.

Nik Abdul Aziz berkata, dalam ayat al-Quran, Allah minta adil dan berbudi pada masyarakat dan cakna kepada keluarga.

“Saya tidak faham kenapa ia (khutbah) perlu dikaji semula. Khutbah Jumaat dibuat untuk menyedarkan rakyat hidup di dunia dan akhirat.

“Kalau hendak selamat di akhirat jangan ada rasuah, jangan ada rogol, jangan ada mencuri dan jangan ada riba. Nak kaji macam mana benda begitu. Kalau buang, tak jadi khutbah Jumaat,” katanya. - sinar


Tokiai
Tuan Guru pun paham macamana sesetengah orang tak paham ye lah setahu den pun Erdogan tu nama PM turki iaitu Recep Tayyip Erdogan takkan nak diheret sama siPM turki ni pulak ...apa kelas lah korang ni...

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran