Tuesday, June 23, 2009

H1N1 SEMAKIN SERIUS

Sekolah ke-3 ditutup kekang H1N1

Sebuah lagi sekolah ditutup selama seminggu bagi mengekang penularan tempatan wabak selesema A (H1N1), kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Sebuah bilik darjah Seri Cempaka International School di Batu 9 Cheras semalam diarah ditutup apabila pelajarnya dijangkiti wabak tersebut.

Dua lagi kes tempatan dan lapan kes import disahkan hari ini, menjadikan jumlah kesemuanya kes influenza A (H1N1) di seluruh negara meningkat kepada 69 kes, lapor Bernama.

SRJK(C) Jalan Davidson, Kuala Lumpur dan SRK Assunta 2, Petaling Jaya telah ditutup masing-masing pada Ahad dan semalam.

Sementara tiga lagi sekolah diarah menutup masing-masing satu kelas: SMK Seksyen 9 di Shah Alam, SMK Damansara Utama di Petaling Jaya dan SM Wangsa Maju di Kuala Lumpur.

Tokeyai

Selesema babi semakin mengganas dan posting yang lalu tokeyai dah cakap ia akan mengganas dan terus mengganas dan hari ini satu sekolah lagi kena tutup besok dan seterusnya pasti akan ada lagi dan terus bertambah langkah-langkah pencegahan awal dan biasa nampaknya tak berkesan kerajaan perlu lebih aktif dan drastik lagi dalam bertindak macam tokeyai cakap dulu jangan tunggu ada kes baru nak bertindak ini penyakit boleh bawa mati jadi jangan main-main pihak bertanggungjawab sepatutnya dah pergi kesekolah-sekolah berisiko tinggi jangkitan untuk membuat pengesanan awal atau kesemua sekolah dinegara ini atau menutup semua sekolah dahulu dan membuat kuarantin dirumah bagi kanak-kanak sebagai langkah pencegahan awal....kita jangan pikir itu tak boleh ini tak boleh beb jangan banyak sangat birokrasi ini soal nyawa dan keselamatan negara kita mesti pikir kehadapan kalau tak tunggu ajelah H1N1 ragut satu-satu nyawa kita semua..........

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran