Saturday, August 29, 2009

Tiong Vs Ong - 10juta Dibayar Tunai
ogos 29 09

(Ong Tee Keat, Tiong King Sing)

Datuk Sri Tiong mendakwa RM10juta yang didermakan kepada Presiden MCA Ong Tee Keat telah diserahkan secara tunai sebanyak 3 kali -RM5juta, RM1juta dan RM4juta, lapur China Press hari ini.

Akhbar itu berkata segala butir-butir it didapati dari salinan lapuran polis yang dibuat Tiong terhadap Ong minggu lepas.

Menurut lapuran itu, Ong telah meminta Tiong untuk menderma sebanyak RM5juta pada 2088
Tiong menjelaskan wang tunai RM5juta telah diletakan dalam 2 buah beg dengan ditemani oleh 2 kakitangannya telah menghantar wang tersebut kepada seorang kawan Ong di Hotel Hilton Petaling Jaya. Beberapa minggu selepas itu Ong telah meminta sebanyak RM1juta lagi dari Tiong. Kali ini wang tersebut telah dihantar kepada seorang wakil Ong di tempat letak kereta berhadapan Hotel Amanda Petaling Jaya.

Penghujung 2008, Tioag bersetuju untuk menderma sebanyak RM4juta lagi kepada Ong. Tetapi kali ini, Ong sendiri yang datang untuk mengambil wang tersebut dirumah tamu kerajaan. Wang itu, kata Tiong dalam lapuran nya, telah diletakan dalam boot kereta Ong, lapur akhbar itu lagi.

Bercakap kepada pemberita hari ini, Tiong mengulangi cabaran nya agar Ong menerangkan berapa kah jumlah sebenarnya Ong dan isteri miliki dalam simpanan bank masing-masing.

Tiong juga berkata tindakan Ong memecat Chua Soi Lek adalah tindakan untuk mengalih perhation dari isu RM10juta ini.

Ong telah memfailkan saman RM500 juta terhadapan Tiong minggu ini setelah menafikan tuduhan tersebut.

Tiong telah bersedia untuk ke mahkamah dan mempunyai saksi-saksi untuk membutikan yang dia telah menyerahkan RM10juta kepada Ong. Pegawai-pegawai MCA berkata mereka tidak mempunyai sebarang rekod mengenai wang tersebut.

Tiong juga menafikan yang dia menyokong Dr Chua untuk menjatuhkan Ong.

"Sekiranya saya mempunyai hubungan baik dengan Chua, lebih baik saya dermakan RM10juta itu kepada Chua daripada diberi kepada Ong" kata Tiong.

Agak sukar bagi Ong untuk menafikan yang pada suatu ketika dia mempunyai hubungan baik dengan Tiong. Walau pun dia (Ong) menafikan yang ada menerima RM10juta dari Tiong, Ong mengakui ada menggunakan jet persendirian (secara percuma) milk Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB), syarikat yang dimiliki Tiong.

KDSB adalah syarikat yang dikaitkan dengan skandal PKFZ.

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran