Wednesday, July 29, 2009

Inkues kematian Teo ditunda 5 ogos

HADIR...Ahli keluarga mendiang Teoh Beng Hock hadir untuk mendengar sesi perjalanan inkues kematian Setiausaha Politik salah seorang Exco Kerajaan Negeri Selangor baru-baru ini. Foto THE STAR Oleh: KAMARUL ARIFFIN.


Inkues terhadap kematian Teoh Beng Hock yang bermula jam 9.20 pagi tadi di hadapan koroner Azmil Muntapha Abas di Mahkamah Majistret Shah Alam, telah ditangguhkan kepada 5 Ogos depan.

Sejumlah 77 saksi, termasuk tunang Teoh - Soh Cher Wei - dijangka dipanggil memberi keterangan di prosidng inkues tersebut yang dijadual berjalan selama 15 hari.


Peguam Karpal Singh, Gobind Singh Deo dan sankara Nair bertindak sebagai peguam pemerhati kepada keluarga Teoh dalam inkues tersebut.

Anggota keluarga Teoh tiba kira-kira jam 8.20 pagi tadi manakala para wartawan berkumpul seawal jam 7.30 pagi untuk mendaftar diri.

Kira-kira 50 wartawan memenuhi dewan mahkamah untuk membuat liputan inkues tersebut.

Pengerusi Majlis Peguam Ragunath Kesavan berkata 12 peguam akan ditugaskan untuk menjadi peguam pemerhati sepanjang inkues tersebut.Teoh, 30, ditemui mati pada 16 Julai lalu koridor tingkat lima Plaza Masalam selepas disoal siasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor yang berpejabaty di tingkat 14 bangunan tersebut.

Teoh, setiausaha politik kepada exco Selangor Ean Yong Hian Wah merupakan saksi berhubung siasatan dakwaan salahguna peruntukan untuk DUN Selangor.

Pada kira-kira jam 9.40 pagi ini, Gobind telah meminta mahkamah menangguhkan prosiding sehingga kabinet membuat keputusan meluaskan skop siasatan suruhanjaya diraja yang akan ditubuhkan.

"Jika kerajaan bersetuju, inkues ini akan menjadi tidak perlu," katanya.

Tokeyai

Eloklah tu di tangguh bagi masa semua orang untuk bertafakur merenung sejenak mengimbas kembali bermuhasabah diri supaya yang salah tetap salah dan dibawa kemuka pengadilan tanpa mengira darjat kuasa dan bangsa....

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran