Wednesday, June 16, 2010

SIAPA YANG MELINGKUPKAN FELDA

Hari ini kerajaan mengakui duit felda banyak dah tak ada baca diSINI....mari kita tengok siapa yang mengsonglapnya....kita tengok kenyataan bekas timb menteri nie...


Berikut adalah Surat Terbuka oleh Dr. Tan Kee Kwong yang menuduh Najib mufliskan Felda..

Beliau menceritakan apa yang terjadi kepada Felda setelah Najib menguasainya selama 5 tahun.

Telah diterjemahkan kedalam Bahasa Malaysia dengan menggunakan Google Translate 



Saya menulis surat ini dengan hati yang sangat berat.

Supaya perspektif difahami, selepas jiwa saya lama mencari, saya telah menyertai parti Keadilan pada bulan Ogos 2008.

Dari tahun 1999 hingga tahun 2004, saya adalah Timbalan Menteri Tanah dan Koperasi kerajaan Barisan Nasional.

Menteri saya, Tan Sri Kasitah Gadam telah mengutuskan saya untuk bertanggung jawab menjawab pertanyaan di Parlimen mengenai semua hal Felda.

Pada tahun 2004, sebelum Najib mula mencampuri urusan Felda, Felda adalah kebanggaan industri kelapa sawit. Ia mempunyai 75 kilang kelapa sawit, aset bernilai RM 7 Bilion dan wang simpanan berjumlah RM 4,5 Bilion.

Apa yang saya baru saja mendengar amat mengecewakan.

Secara terbuka saya menuduh Najib sendirian yang menghancurkan Felda!

Setakat ini, dari jumlah wang simpanan RM 4.5 Billion itu, hanya baki RM 200 Juta yang tinggal. Bahkan sebenarnya dengan catatan harga CPO selama beberapa tahun terakhir, Felda, jika dikelola dengan baik pasti mempunyai reserve wang tunai sebanyak RM 6 Billion. Apa yang telah berlaku adalah sebaliknya , kini Felda hanya memiliki jumlah yang memalukan.

Ketika Najib menjadi Timbalan Perdana Menteri, dia telah melantik dirinya sendiri untuk bertanggung jawab atas Felda. Dia memberikan alasan mengarut bahawa arwah ayahnya Tun Razak yang mulakan Felda, maka beliau harus meneruskan tradisi keluarga menjaga Felda.

Bahkan jika arwah Tun Razak tahu apa Najib telah buat terhadap, arwah akan berpaling dalam kuburnya.

Begitu juga dengan bekas Ketua Felda, Tan Sri Raja Alias. Tan Sri Raja Alias melakukan pekerjaan yang sangat baik dalam menjaga Felda.

Alasan sebenarnya mengapa Timbalan Perdana Menteri yang sangat sibuk ingin menguruskan Felda sendiri sekarang sangat jelas.

Dia ingin mempunyai akses kepada simpanan wang Felda yang besar itu.

Apa yang memakan masa 40 tahun tahun lamanya untuk dibina,dihancurkan oleh Najib dalam masa 5 tahun sahaja.

Rujuk kepada perkara lain, saya baru mendengar di NTV 7 berita bahawa kerajaan BN akan membeli 3 kapal luar biasa untuk Tentera Laut berharga RM 2.2 Bilion!

Hanya beberapa hari lalu Dato Idris Jala mengumumkan bahawa jika kita tidak waspada, kita akan menjadi seperti Greece dalam lingkungan masa 9 tahun.

Jika keadaan sekarang pun sudah begitu teruk, bagaimana Kerajaan boleh menjustifikasikan menghabiskan begitu banyak wang untuk membeli kapal, sedangkan Dato Idris Jala tegaskan kita tidak punyai wang itu?

Jadi sangat jelas bahawa Pakatan Rakyat HARUS mengambil alih Kerajaan Persekutuan di Putrajaya dalam Pemilihan Umum akan datang. Ini adalah keutamaan kita untuk menyelamatkan negara. Jika Pakatan mengambil alih dalam masa 20 tahun itu akan terlalu terlambat, kerana negara sudahpun muflis.

Jadi Rakyat Malaysia buka mata anda untuk melihat bagaimana negara ini dihancurkan oleh tokoh-tokoh politik yang tamak dan korup dari UMNO / BN.

Tendang mereka keluar dari Putrajaya! Daftar sebagai pengundi sekarang!

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran