Saturday, July 31, 2010

KULI KATA BUBAR BN JINS S KATA PAS UMNO PKR BERSATU

Hah dah nampak dah....sapa tak nampak anak luar nikah....jangan marah beb gurau jer....nampak tak UMNO dah tak boleh diselamatkan lagi....dua orang tokoh umno ni sorang kata bubar BN buat satu parti je....sorang lagi kata pas umno pkr perlu bersatu untuk melayu....halo mr jins kat pkr ada cina india....senang-senang ko jer cakap kan....wa tak kisahlah tu....yang wa tau umno betul-betul dah nazak sekarang.....tunggu masa untuk ditalqinkan.....


Ku Li: Ubah BN, Pakatan parti pelbagai kaum dengan keahlian terus
KUALA LUMPUR, 31 Julai — Tengku Razaleigh Hamzah hari ini menggesa agar Barisan Nasional (BN) berubah sebagai parti pelbagai kaum menerusi status keahlian terus.

Beliau yakin jika BN mengambil langkah itu Pakatan Rakyat (PR), yang dibentuk dua tahun lalu selepas keputusan pilihan raya umum ke-12 akan menyusul.
Pemimpin veteran itu berkata rakyat wajar mengetepikan politik berimejkan perwakilan kaum jika mahu negara ini serius dalam penerimaan slogan 1 Malaysia.
“Jadi, jika serius dengan slogan 1 Malaysia, tukar Barisan Nasional menjadi sebuah parti yang terbuka kepada semua warganegara. Ubah ia sebagai parti pelbagai kaum dengan menjadikan keanggotaan langsung,” katanya.
Dengan mengambil tindakan itu, kata beliau PR juga akan dipaksa berbuat demikian kerana jika tidak, ia akan ketinggalan.
“Kemudian kita patut ada laluan kepada sistem dua parti bukan berasaskan kaum,” kata Ahli Parlimen Gua Musang ini pada Sidang Kemuncak Tahunan Kepimpinan Pelajar Malaysia Keempat di sini.
Tengku Razaleigh menegaskan BN dan PR bertanggungjawab untuk memastikan negara bebas daripada politik kaum dan fahaman komunalisme.
“Jika Umno, MIC atau MCA takut akan kehilangan penyokong, biarkan ahli-ahli mereka menyertai parti pelbagai kaum yang baru ini.
“Rakyat harus melakukan perkara yang sama. Tiada siapa yang harus merasakan mereka ketinggalan. Ahli Umno boleh sertai beramai-ramai,” kata beliau.
“Persatuan Kopitiam Hainan juga boleh sertai mana-mana parti yang mereka mahukan atau kedua-dua parti secara beramai-ramai,” katanya lagi.
Dalam persekitaran sedemikian jelas Tengku Razaleigh, rakyat boleh mengekalkan persatuan-persatuan madani yang dipilih untuk dianggotai.
“Tetapi kita (perlu) mengetepikan kesemua fahaman perkauman apabila bersaing untuk sokongan undi.
“Calon-calon kita bertanding dalam pilihan raya, biarkan mereka mewakili semua kaum, kalau atau menang,” katanya lagi.
Tengku Razaleigh yang terkenal dengan panggilan Ku Li menekankan bahawa politik perkauman telah menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang “sakit.”
“Ini masa (yang seusai) untuk merealisasikan impian Dato’ Onn dan semangat Perikatan, Tunku Abdul Rahman. Impian ialah satu bangsa Malaysia dan rakyat yang bersatu,” kata beliau sambil menambah, sedangkan “kita sepatutnya meneruskan usaha mereka, kita mengambil langkah sebaliknya.”-tmi

Penyatuan Melayu: Jins Shamsudin pula syor tiga parti digabung


KUALA LUMPUR, 31 Julai — Idea agar parti-parti Melayu-Islam bergabung atas nama penyatuan orang Melayu muncul lagi dengan yang terbaru budayawan dan ahli politik Senator Tan Sri Jins Shamsudin menggesa tiga parti digabungkan demi mempertahankan kuasa politik mereka.
Beliau berkata keadaan semasa memerlukan sebuah parti Melayu khusus yang boleh mempertahankan dan memperjuangkan hak orang Melayu.
Justeru, penerbit dan pengarah filem terkenal ini mencadangkan nama Parti Kebangsaan Melayu Bersatu bagi menggabungkan PAS, PKR dan Umno.
Idea yang mirip dibangkitkan oleh Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali pada 22 Julai lalu, antara lain mengatakan sebuah parti Melayu baru perlu ditubuhkan sebagai pilihan terakhir jika kesemua usaha untuk menyatukan kerjasama PAS dan Umno gagal.
Ibrahim berkata, parti baru ini seharusnya mengadaptasikan objektif kedua-dua PAS dan Umno.
Bagaimanapun PAS dan Umno menolak bulat-bulat idea Presiden Perkasa itu.
Kata pemimpin PAS dan Umno, kedua-dua parti yang berusia lebih enam dekad ini akan kekal dengan matlamat perjuangan masing-masing sambil menyifatkan idea yang dilontarkan oleh Ibrahim, yang juga Ahli Parlimen Bebas Pasir Mas, sebagai pandangan peribadi beliau semata-mata.
Sebaliknya terpulang kepada Ibrahim dan Perkasa jika mahu menubuhkan sebuah parti baru, kata pemimpin Umno dan PAS.
“Apa yang penting sekarang adalah perpaduan Melayu iaitu orang Melayu mesti bersatu bererti parti-parti Melayu perlu disatukan.
“Kalau boleh orang Melayu ini duduk dalam satu parti tiada Umno, PAS dan PKR. Mungkin kita boleh tubuhkan Parti Kebangsaan Melayu Bersatu,” kata Jins kepada The Malaysian Insider.

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran