Tuesday, August 17, 2010

WANITA SEKSI HANTUI HANTU LAPAR

Macamana tu ekk....sapa yang takut kat sapa sekarang nie.....macam-macam dunia sekarang nie....ohhhh.....pesta hantu rupanya...chap goh meh....dulu masa wa kecik-kecik selalu lah tengok wayang cina nie...tempat wa dipanggil wayang pek gy....macam tulah lebih kurang....kadang-kadang dekat sebulan dia orang buat.....ramailah orang-orang kampung tumpang sekaki meniaga termasuklah family wa.....meriah gitu kalau kumpulan wayang nie ada.....tak kira melayu ke cina ker...sama-sama seduduk dibangku panjang.....cina tempat wa semuanya ok-ok....rumah atuk wa pun berjiran dengan cina....time raya kita hantar makan kat rumah dia....time raya cina pulak dia yang hantar...yang halallah macam buah2 keropok2...ini nama dia kunjungan....tapi sebelum tu...sebelum raya dia akan hantar telur ke ayam ke...ayam hidup sebab dia ada bela ayam kampung....benda ni sampailah sekarang nie....tengok begitu eratnya cina dan melayu dikampung wa....jadi wa tak heranlah pasal wayang cina nie....yang seksi-seksi tu wa heran....agaknya nak menarik biar orang datang ramai kot....payah macam nie kalau orang cina pun dah tak suka warisan dia.....




Wanita seksi hantui pesta hantu lapar
Di sebalik percanggahan pendapat mengenai persembahan nyanyian oleh wanita-wanita berpakaian seksi pada Festival Hantu Lapar yang sedang berlangsung sekarang, penasihat kepada penganjur utama acara itu mencadangkan agar persembahan itu digantikan dengan pertandingan nyanyian.

"Lagipun pentandingan nyanyian ini lebih murah untuk dianjurkan," kata penasihat Persatuan Teong Gun, Datuk Lim Yam Koi kepadaBernama.

Lebih RM2 juta dibelanjakan setiap tahun bagi menyambut festival berkenaan yang akan berlangsung sehingga 7 Sept ini. Sejak bermula 10 Ogos lepas, banyak persembahan ini, yang dikenali sebagai "ko tai", diadakan di jalan-jalan atau di kawasan lapang.


Festival itu disambut pada bulan ketujuh dalam kalendar Cina oleh masyarakat Cina di Malaysia, Singapura, Hong Kong, Taiwan dan selatan China.

Mengikut kepercayaan mereka, pada bulan berkenaan, "pintu neraka" dibuka bagi membolehkan hantu-hantu lapar keluar mencari makanan di Bumi.

Pada pertengahan festival, biasanya pada malam ke-14 atau ke-15, makanan ditawarkan manakala wang kertas dan gaharu dibakar di luar rumah untuk mententeramkan jiwa nenek moyang yang telah meninggal dunia dan bagi memohon nasib yang baik.

Persembahan berbentuk opera Cina dan wayang kulit juga diadakan untuk menghiburkan "roh-roh yang berkeliaran".

Di Pulau Pinang saja, 218 jawatankuasa "phor tor" ditubuhkan bagi menganjur Festival Hantu Lapar. Jawatankuasa ini dianggotai ketua-ketua masyarakat, peniaga dan penduduk setempat.


Sejak kebelakangan ini, jawatankuasa-jawatankuasa ini banyak mengundang wanita berpakaian menjolok mata untuk menyanyi dengan tujuan menarik penonton.

Lim berkata jawatankuasa ini sepatutnya menganjurkan pertandingan nyanyian yang kosnya lebih rendah berbanding bayaran antara RM3,000 dan RM5,000 bagi persembahan oleh wanita-wanita berkenaan.

"Lagipun, pertandingan nyanyian adalah satu bentuk hiburan untuk penonton yang termasuk kanak-kanak dan orang tua," katanya.

Lim berkta beliau akan meminta jawatankuasa "phor tor" untuk menimbang cadangan itu kerana langkah itu akan mengukuhkan hubungan dengan masyarakat.

Beliau berharap lebih banyak opera dan wayang kulit Teochew dan Hokkien dapat diadakan kerana persembahan ini mampu menarik minat pelancong asing ke George Town, yang diiktiraf oleh Unesco sebagai bandar raya warisan.

"Lagipun, kumpulan opera ini hanya mengenakan bayaran antara RM2,000 dan RM3,000 bagi setiap persembahan," kata Lim.

--Bernama

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran