Saturday, August 7, 2010

PAKATAN LANCAR TIRAM

Ini tiram bukan sebarang tiram.....bukan tiram kat laut tu....kalau tiram macam kat laut tu den pun nak.....ini tiram tabung pakatan untuk pru13 nanti....memperkasa demokrasi katanya....so yang ada duit lebih tu sampai tak tau nak buat apa...hulur-hulurkan jangan kedekut sangat....kok nanti pakatan dapat tawan putrajaya korang jugak yang senang....kalau nakkan balasanlah....tapi kalau ikhlas tu yang baguihnya.....

SHAH ALAM, 6 Ogos — Tabung Impian Rakyat Malaysia (TIRAM), inisiatif yang digerakkan oleh sekumpulan pemimpin Pakatan Rakyat (PR), akan dilancarkan di sini malam esok sebagai platform terbaru memperkasakan sistem demokrasi di negara ini menjelang pilihan raya umum ke-13.

Buat peringkat awal TIRAM meletakkan sasaran untuk mengumpul sekitar RM20 juta bagi mengendalikan aktiviti-aktiviti yang disasarkan untuk menyuburkan amalan demokrasi dalam jangka panjang khususnya menjelang pilihan raya umum ke-13.
Pengarah Majlis Makan Malam Perdana Sempena Pelancaran TIRAM, Izham Hashim berkata sebahagian daripada usaha ini melibatkan gerakan kesedaran dan mendidik masyarakat tentang tanggungjawab mereka sebagai rakyat sama ada dari aspek perlembagaan, sistem pilihan raya dan pemerintahan negara.
“Program malam esok adalah majlis pelancaran mengisi tabung ini dengan disusuli ceramah oleh pemimpin-pemimpin kanan Pakatan,” katanya.
Katanya, idea mewujudkan dilontarkan oleh Exco Kerajaan Negeri Kelantan Datuk Husam Musa yang juga ahli jawatankuasa kerja PAS pusat.
Husam juga bertindak sebagai pengerusi tabung itu.
“Sumbangan yang diperoleh akan disalurkan kepada organisasi-organisasi sesuai, yang memerlukan sumber kewangan untuk mengendalikan aktiviti menyuburkan amalan demokrasi, bagaimanapun penentuan saluran kewangan akan ditetapkan oleh lembaga pemegang amanah,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini.
Izham memberitahu, antara tujuan TIRAM ialah mengumpul dana bagi tujuan membiayai usaha mendidik masyarakat tentang tanggungjawab mereka sebagai rakyat di sebuah negara demokratik.
“Berdasarkan beberapa kes yang berlaku kebelakangan ini termasuk nasib remaja Aminulrasyid Amzah yang mati ditembak polis, Teoh Beng Hock yang mati ketika berada dalam siasatan SPRM, dan Kugan, kami merasakan perlu ada satu pertubuhan bukan kerajaan seperti TIRAM untuk membantu rakyat negara ini... mendidik mereka tentang hak dan tanggungjawab mereka,” katanya.
Majlis pelancaran yang akan berlangsung di Stadium Malawati di sini, dihadiri oleh Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga Menteri Besar Kelantan dan Ketua Umum PR Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Majlis pelancaran juga dijangka akan dihadiri individu dan anggota keluarga yang pernah menjadi mangsa tindakan yang bertentangan dengan amalan demokrasi.
Lembaga pemegang amanah TIRAM terdiri daripada Ahli Parlimen Tumpat Datuk Kamaruddin Jaffar, Izham sendiri dan tiga yang lain iaitu Ahmad Shabrimi Mohamed Sidek, Alex Ong Kiang Yen dan Asmawi Mohamad.
Izham menjelaskan, tumpuan juga akan diberikan kepada kerja-kerja penyelidikan dan mempromosikan sistem demokrasi yang sihat kepada seluruh rakyat bagi menyumbang ke arah negara yang lebih demokratik dan adil.
“Kami merasakan usaha ini memerlukan dana sekitar RM20 juta, dan yakin akan mencapai sasaran ini dalam tempoh setahun ini,” kata beliau yang juga Yang Dipertua PAS Subang.-tmi

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran