Wednesday, May 13, 2009

Sultan Perak mungkin tidak perkenan bubar DUN

KUANTAN 12 Mei - Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin yang diisytihar sebagai Menteri Besar Perak yang sah oleh mahkamah semalam, tidak mungkin mendapat perkenan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz menjelaskan, ini kerana Mohammad Nizar tidak mempunyai sokongan majoriti daripada DUN untuk memohon perkenan Sultan Perak bagi membubarkan DUN.

Katanya, hanya Sultan Perak mempunyai kuasa mutlak untuk membubarkan DUN jika Mohammad Nizar mendapat sokongan majoriti daripada DUN.

''Dalam perlembagaan negeri, dua kuasa yang dimiliki sultan ialah melantik Menteri Besar dan membubarkan DUN. Kalau seseorang menteri besar mengadap sultan meminta DUN dibubarkan tetapi sultan tidak berpuas hati kerana tidak mendapat sokongan majoriti, DUN tidak akan dibubarkan.

''Dalam kes di Perak, kalau Mohammad Nizar menghadap Sultan Azlan Shah dan tuanku tahu menteri besar kehilangan majoriti, tuanku tidak akan membubarkan DUN dan tidak perlu diadakan pilihan raya negeri," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menutup persidangan pegawai-pegawai biro bantuan guaman di Cherating di sini hari ini.

Beliau mengulas rancangan Mohammad Nizar yang akan memohon restu Sultan Perak secepat mungkin untuk membubarkan DUN selepas diisytiharkan sebagai Menteri Besar Perak yang sah oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam.

Mohammad Nizar berkata, pembubaran DUN bertujuan menyerahkan semula kuasa kepada rakyat untuk menentukan kerajaan yang betul dan sah.

Mengulas lanjut, Mohamed Nazri menjelaskan, kedudukan Speaker DUN, Datuk R. Ganesan tidak terjejas walaupun Mohammad Nizar diisytihar sebagai Menteri Besar Perak.

Malah, tegas beliau, Ganesan berkuasa untuk memanggil DUN bersidang secepat mungkin.

''Tujuan kita memanggil bersidang ialah untuk membuat satu usul menentukan majoriti bahawa Mohammad Nizar telah kehilangan kepercayaan dalam DUN,'' jelasnya.

Dengan usul menentukan majoriti itu, kata beliau, permohonan Mohammad Nizar untuk mendapat perkenan Sultan Perak bagi membubarkan DUN tidak akan dapat dilaksanakan.

Bagaimanapun, jelas beliau, Barisan Nasional (BN) tidak akan membuat usul undi tidak percaya kerana usul sedemikian tidak pernah wujud dalam mana-mana DUN dan Parlimen di negara ini.

''Tiada peruntukan dalam mana-mana DUN atau Parlimen bahawa wujud undi tidak percaya terhadap seseorang,'' katanya.

KATA DEN

SUDAHLAH LU NAZRI TAKUT CAKAPLAH TAKUT LU PUN BUKAN BETUL SANGAT ORANG SEMUA TAHU LU SAPA..

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran