Monday, May 18, 2009

Krisis Perak: Najib Main Politik

Menteri Besar Perak yang sah Datuk Seri Nizar Jamaluddin menyifatkan tawaran BN untuk berunding bagi menyelesaikan kemelut Perak terbukti tidak lebih daripada gimik politik.

“Ini adalah gimik politik Najib mempergunakan Pakatan untuk meraih kembali sokongan rakyat,” kata Nizar.

“Beliau adalah dalang krisis ini. Najib lah yang merampas kuasa dari kita dan amat tidak masuk akal tiba-tiba dia menyeru kepada pertemuan, dan saya fikir pertemuan antara kita tidak akan membawa kepada apa-apa pun.” kata Nizar.

“Ia tidak lebih dari omong kosong Najib untuk mendapatkan semula simpati rakyat. Kini, dia meletakkan segala tanggungjawab menentukan nasib Perak kepada Zambry (Kadir) dan Tuanku Sultan (Azlan Shah),” tambah beliau lagi.

“Jika Najib benar-benar ikhlas menghormati hak rakyat seperti yang beliau laung-laungkan dalam dasar 1Malaysia, maka ini adalah peluang keemasan untuk beliau menyokong pembubaran DUN Perak supaya pilihanraya negeri diadakan. Najib sepatutnya mempunyai kekuatan untuk mengotakan laungannya,” kata Nizar.

Minggu lalu, Najib mengumumkan beliau bersedia mengadakan perbincangan dengan pimpinan Pakatan Rakyat. Namun kurang 48 jam kemudian, Najib berkata rundingan itu akan diadakan pada masa sesuai kerana kononnya beliau mahu menilai keikhlasan Pakatan Rakyat.

Beliau berkata pembubaran DUN adalah dalam kuasa Sultan tetapi enggan menyatakan sama ada UMNO sanggup menyokong membuat usul sedemikian kepada Sultan.

Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat turut menolak pelawaaan Najib dan mengulangi pendirian beliau supaya Dun Perak di bubarkan bagi membuka jalan kepada pilihanraya baru.

Ketua Umum Keadilan, Anwar Ibrahim, berkata Pakatan tidak akan berganjak daripada pendirian mahu rakyat diberi hak memilih kerajaan negeri.

Beliau berkata pertemuan dengan Najib boleh diadakan jika tujuannya untuk menguatkan kembali asas-asas demokrasi di Perak.

Minggu lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan Nizar adalah Menteri Besar yang sah dan bukan Zambry. Sehari selepas itu Zambry mendapatkan perintah Mahkamah Rayuan untuk menangguh keputusan berkenaan.

Pada Khamis ini , Mahkamah Rayuan akan mendengar rayuan Zambry terhadap keputusan Mahkamah Tinggi dan permohonan Nizar mengenepikan penangguhan keputusan itu.

Kata den

Sapo tak kenal tok jib 1malaysia dah tau dah maklumlah anak didik Tun che det mana tumpah kuah kalau tak ke pinggan nasi dio....bior le dio main politik DS dio main apo ko orang dah meluat dah....

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran