Saturday, January 16, 2010

Malu...Malu...Malu
16 jan 10

Terlajak perahu boleh undur...terlajak saman...malu beb malu...

Pakar patologi terkemuka, Dr Pornthip Rojanasunand - saksi penting dalam inkues Teoh Beng Hock - tidak melakukan sebarang kesalahan berhubung dakwaan berlaku kebocoran hasil laporan bedahsiasat kedua.

Peguam Tan Hock Chuan yang mewakili pejabat peguam negara, memberitahu koroner coroner Azmil Muntapha Abas (kiri) demikian dalam inkues kematian Teoh hari ini.

"Kertas siasatan telah diserahkan kepada pejabat AG dan peguam negara, Tan Seri Abdul Gani Patail meminta saya mengumumkan bahawa Dr Pornthip tidak melakukan sebarang kesalahan.

"Tidak ada tuduhan yang akan dibuat terhadap Dr Pornthip," katanya.

Menurutnya lagi, polis juga mendapati Dr Pornthip tidak melakukan sebarang kesalahan.

Kontroversi yang mengaitkan Dr Pornthip dengan kebocoran hasil laporan bedahsiasat kedua itu, timbul selepas pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuat laporan terhadap pakar patologi Thailand itu pada 1 Januari lalu.

Pegawai SPRM itu, Raub Ghani, telah membuat laporan berhubung satu artikel dalam akhbar PKR -Suara Keadilan - yang memetik seorang pegawai kementerian kesihatan bahawa Dr Pornthip telah mengesahkan bahawa Teoh telah dibunuh.

Keluarta Teoh telah mempersoalkan tindakan Raub membuat laporan polis terhadap Dr Pornthip dan kemudiannya memfailkan permohonan menghina mahkamah terhadap pegawai SPRM itu. Permohonan tersebut sedang didengar di hadapan Azmil hari ini.

Teoh, 30, ditemui mati di tingkat lima Plaza Masalam di Shah Alam selepas dia memberi kenyataan sebagai saksi dalam siasatan dakwaan salahguna peruntukan ADUN di Selangor, di pejabat SPRM di tingkat 14 bangunan yang sama pada 16 Julai tahun lalu.

Sementara itu, berlaku perang mulut antara penguam Karpal Singh yang mewakili keluarga Teoh dengan peguam Datuk Abdul Razak Musa yang mewakili SPRM ketika koroner berhubung permohonan menghina mahkamah terhadap Raub itu.-mkini

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran