Thursday, February 4, 2010

Dunia Sudah Terbalik
4 feb 10

Selalunya yang kita dengar suami dera isteri sekarang dah terbalik pulak...masyaalah...peninglah kepala ana...

Tujuh tahun didera isteri

AYER KEROH – Agak memeranjatkan, tetapi inilah realiti apabila seorang suami terpaksa merelakan dirinya didera isteri yang boleh digelar nusyuz sejak tujuh tahun lalu.

Penderaan dipercayai berpunca daripada perebutan harta sepencarian iaitu sebuah rumah banglo di Selayang, Selangor dan keengganan suami pulang berhari raya di rumah mertua di Negeri Sembilan.

Suami terbabit yang hanya mahu dikenali sebagai Sham, 47, masih mampu menahan sabar apabila berjaya menghidu perbuatan isterinya berusia 43 tahun, bermain kayu tiga sejak tahun 1998 apabila sentiasa pulang lewat ke rumah.

Isteri yang berjawatan eksekutif di sebuah syarikat terkemuka di Kuala Lumpur itu juga pernah dua kali menuntut fasakh mendakwa sudah tidak bersefahaman bersama Sham.:

Tidak hanya setakat itu, si isteri mengugut memberitahu empat adik beradiknya ingin memukul Sham sehingga mati 20 November lalu dan sehari selepas itu perutnya ditendang apabila isterinya menolak ajakan Sham untuk tidur bersama.

Perbuatan isteri semakin menjadi-jadi apabila Sham berpindah bekerja di Melaka sejak tahun 2005 dan hanya pulang ke Selayang pada cuti hujung minggu membuatkan isterinya gagal menjalankan tanggungjawab sebagai isteri sejak empat tahun lalu.

“Kami sudah tidak hidup bersama sebagai suami isteri selama empat tahun tetapi saya sering kali menjadi mangsa pukul jika enggan menuruti apa yang dihendaki seperti tidak mahu pulang berhari raya ke kampungnya.

“Saya masih mampu bersabar dengan karenahnya yang turut mempunyai teman lelaki buat kali kedua kerana masih sayangkan keluarga.

“Segala tanggungjawab kepada tiga anak kami saya tunaikan sehingga yang sulung kini menuntut di Universiti Teknologi Mara mengambil bidang undang-undang,” katanya kepada :Sinar Harian:, semalam.

Dia juga memberitahu, isteri teman lelaki kepada isterinya pernah menangkap mereka berkhalwat pada tahun 1998 di dalam kereta tetapi tidak membuat laporan kepada jabatan agama.

Akibat tidak pernah sekalipun menjentik atau melawan, isterinya semakin bertindak biadab apabila mengajar tiga anak mereka supaya tidak menghormati Sham sebagai bapa.

Ia berpunca apabila Sham menghantar laporan kepada syarikat isterinya bekerja pada 5 Disember tahun lalu memberitahu perbuatan teman lelaki isterinya juga rakan sepejabat, bebas membawa isterinya keluar tanpa keizinannya sebagai suami.

“Namun sehingga ke hari ini surat itu tidak dibalas dan pada 27 Januari lalu, kemaluan saya ditendang isteri dan dua anak saya berusia 16 dan 10 tahun memukul saya menggunakan penyangkut baju dan kayu sehingga cedera.

“Puncanya kerana surat ini, isteri tidak berpuas hati. Seluruh badan dan kepala ditendang, ditumbuk dan selepas itu isteri melarikan diri. Bagaimanapun saya sudah mendapatkan rawatan di hospital,” katanya.:

Sehubungan itu, dia yang tampil ke Pusat Perkhidmatan Barisan Nasional (Pembela BN) semalam memohon bantuan untuk menyelesaikan permasalahan terbabit.:

Dia turut mengaku tawar hati untuk mempertahankan rumah tangga yang dibina sejak 1988.-sinar

Turut hadir, peguamnya, Mohd Adli Ithnin daripada Adli &Co.

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran