Friday, February 12, 2010

Bala Tolak Jumpa SPRM Di S'pura
12 feb 10

Bala tak mau bala bertambah-tambah....ada betul maaa....

Penyiasat persendirian P. Balasubramaniam (gambar) yang dianggap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagai saksi utama bagi pihaknya dalam siasatan berkaitan wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu, menolak syarat agar dia diambil keterangan di kedutaan Malaysia di Singapura.

“Mereka (SPRM) mahu mengadakan sesi temu bual (ambil keterangan) di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Singapura, tetapi kami tidak bersetuju,” kata peguam Balasubramaniam, Americk Sidhu kepada The Malaysian Insider.

Bagaimanapun beliau tidak menyatakan sebab permintaan itu ditolak tetapi difahamkan atas faktor keselamatan tidak mahu dikompromi, yang merupakan salah satu syarat dikenakan detektif tersebut.

Selain itu kata Americk, SPRM juga mahu mengklasifikasikan segala koresponden mereka sebagai “rahsia” di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Syarat itu juga ditolak, kata beliau sambil menambah pihaknya masih menunggu maklum balas daripada SPRM.

“Mereka juga mahu mengklasifikasikan kesemua koresponden kami sebagai rahsia di bawah OSA, yang mana kami tidak bersetuju, jadi saya tidak boleh berkata lebih daripada itu sehingga kami memperoleh maklum balas kepada surat tidak setuju kami kepada syarat-syarat yang dikenakan ke atas kami,” kata beliau.

Pertengahan bulan lalu Datuk Abu Kassim Mohamed, yang mengambil alih jawatan sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM sejak 1 Jan berkata, suruhanjaya itu bersedia untuk menemui Balasubramaniam di mana saja walaupun di luar negara untuk mendapatkan keterangannya ekoran pendedahan terbaru mengenai Altantuya menerusi siri rakaman akhir tahun lalu.

Balasubramaniam berada di luar negara sejak lebih setahun lalu selepas membuat akuan bersumpah kedua mengenai kes wanita Mongolia itu yang dibunuh pada 2006.

Akuan bersumpah kedua Balasubramaniam menafikan akuan bersumpah pertama yang dibuatnya sehari sebelum itu.

Abu Kassim menyifatkan Balasubramaniam adalah saksi utama dalam siasatan SPRM berhubung kes itu.

Oleh itu kata beliau, SPRM akan menyediakan segala kemudahan untuk Balasubramaniam membantu siasatan mereka.

Awal bulan lalu Balasubramaniam menerusi peguamnya menyatakan kesediaan untuk memberi keterangan kepada SPRM ekoran pendedahan rakaman temu bual mengenai kes itu.

Dalam surat emel dihantar kepada SPRM, Balasubramaniam mengenakan enam syarat antaranya temu bual dimaksudkan harus dikendalikan di Singapura ataupun London.

Ia salah satu syarat dikenakan beliau kepada SPRM jika mahu menemuinya.

Sehubungan itu kata Americk, pihaknya sudah pun menyatakan kesediaan mereka untuk membantu siasatan SPRM dalam apa jua cara dengan syarat keselamatan Balasubramaniam tidak dikompromi.

Balasubramaniam telah menjawab secara formal kepada SPRM menerusi surat peguam Manjeet Singh Dhillon.

Pada 4 Dis lalu, Ketua Angkatan Muda Keadilan Shamsul Iskandar Mohd Akin membuat laporan dan menyerahkan rakaman temu ramah Balasubramaniam berhubung pembabitan adik Perdana Menteri dalam isu pertukaran akuan sumpahnya mengenai hubungan Altantuya dengan Datuk Seri Najib Razak kepada SPRM.

Balasubramaniam membuat pengakuan itu dalam satu wawancara dengan tiga peguam terkenal di Singapura tahun lalu.

Selepas portal-portal tempatan menyiarkan temu bual itu, beberapa pemimpin atasan Pemuda Pakatan Rakyat menyerahkan laporan kepada SPRM dengan menamakan Datuk Mohamed Nazim Razak dan seorang peniaga permaidani Deepak Jaikishan sebagai dua individu utama yang perlu disiasat.

Deepak juga didakwa kenalan rapat Datin Seri Rosmah Mansor.

Laporn : Malaysian Insider

No comments:

Post a Comment

POSTING RUJUKAN

SAJAK DR ASRI

BLOG LIST

AlQurannulkarim

Listen to Quran